Cikkek : Teszten az új Lada: A Kelet gépe |
Teszten az új Lada: A Kelet gépe
vezess.hu 2007.05.01. 11:29
Belépéskor az állami munkahelyek békés hangulata fogad. A térképen vöröscsillagos címer és északkeleti szomszédunk még a Szovjetunió. Mit fognak itt kezdeni azzal, hogy egy internetes autós laptól az új Ladát szeretném kipróbálni?
Megérkezem a csepeli Védgát utcába, a Hungarolada központjába. Elsőre azt hiszik, hogy autót akarok venni.
- Ezt akarja Ladára cserélni, kérdezik a Sorentóra mutatva, amivel érkeztem.
- Nem, az új Ladát szeretném vezetni és lefotózni.
- Maga újságíró?
- Igen.
- Képek is lesznek?
- Ha rajtam múlik, lesznek.
- Akkor az igazgató úr autóját visszük, mert az tiszta.
Sokunknak jelent sokat
Míg a szervezés tart, eszembe jut az Auto Revue osztrák lap cikke, mely szerint a Lada az állami tervutasítás, a forrásban lévő átszervezés és a nagytőkés kisstílűség között vergődik. A sajátos stratégia részeként Nyugat-Európába is a lépcsőshátú Kalinát exportálják, ahol a kis limuzinokra annyira nincs kereslet, hogy az Opel Németországban be sem mutatja az Astra Sedant.
Mi a Ladára máshogy nézünk, amit nyugaton nem érthetnek. A korosztályom fele Ladákban nőtt fel, egy kis részük talán ezerkettesben is fogant. Rengeteg családnak volt legalább egy Zsigulija, amely akkoriban tényleg a legjobb autó volt a Merkur kínálatából. Mifelénk stabilan a limuzin az ideális a háromféle modell közül, mert az ötajtós kicsi családi autónak, a kombi meg biztos többe kerülne a limuzinnál.
Kalinka-projekt
A gyár egy ideig csak Euro 3-as motort tudott szállítani, ezért csúszással tavaly év végén érkezett meg hazánkba az első Kalina. Illetve itthon Lada 1118, talán hogy ne keverje mindenki a vodkával. Nálunk legalábbis Kalinka-projektnéven futottak a modern Lada kipróbálását célzó erőfeszítések, de mi mondjuk koccintósak vagyunk.
Aki csak ezerkettest, Moszkvicsot, ne adj Isten Tavriát látott közelről, el sem hiszi, hogy ez is orosz autó. Ez már nem az a darabos és elnagyolt ruszki vonulat, ami a húsdarálótól a bányagépekig ismerős.
Ez már nyugat?
Togliattiban egy német céggel új gyártósort építtettek fel a Kalinához, ami látszik is rajta. Az illesztésekbe már nem fér be a hüvelykujjam, a fényezésben sincsenek hibák, az alapáron adott metálszín is feldobja a kocsit. A formaterv alapján 10-12 éve bármelyik európai vagy koreai autógyár betolhatta volna a standjára a fényes autószalonokon. Ha okosat akarnék mondani, "organikus korai 90-es évek"-dizájnnak nevezném, hátha az jelent valamit. A gömbölyű Corsából a limuzin néz ki hasonlóan.
Nagy pillanat nekem ismét Ladában ülni, aki az első német összetett szavakat is Lada-prospektusokból tanultam. Rögtön tudtam, hogy a Scheinwerferwischwaschanlage csak a fényszórómosó lehet, mert a Konsumexnél kemény valutáért (dollár, márka) beszerzett 2104 kombinkról hiányzott, a germán reklámanyagban viszont ott volt.
Csak az ablaktekerő maradt
A Kalinában úgy ültem, mint bármelyik modern autóban. Az ülés elsőre kényelmes, a műszerfalon még fedélzeti számítógépet is felfedezni (7,1 literes átlagfogyasztást mutat). Az ablakemelő motoros, bejutni távirányítós központi zárral sikerült és ami a legfontosabb, az elöl ülőknek van légzsákjuk.
A nosztalgiázók csalódnak, ez tényleg alapjaiban más és új autó. A régi Zsigákkal való rokonságot csak a csomagtér nyitógombjában és a hátsó ablaktekerőben sikerült felfedezni. Meg persze a fűtésben. A Kalina is Ladához méltóan ontja a hőt, azzal a különbséggel, hogy ebben már köztes állások is vannak, irányítani lehet a forróságot és a ventilátor sem kétfokozatú. Négyen jól elférnek az autóban, meglepett, de magas embereknek is bőven van hely hátul, ahogy a 400 literes csomagtér sem rossz.
Ebben nincs benne a Porsche
81 lóerős a motor, amely nem a 110-es sorozat ezerötös 16 szelepeséből született, hanem egy másik darab, nyolcszelepes hengerfejjel. Sok mindennel modernizálták, ezért most teljesíti az Euro 4-es kipufogógáz-szabványt, és nem fogyaszt sokat, átlagosan megáll 7 liter körül.
Inkább nyomatékos, mint élénk, a Samara motorja sokkal pörgősebb, amiben a Porsche keze is benne volt. A Samarához rendelt fejlesztésbeli segítség annyira nem legenda, hogy a szelepállító korongok csereszabatosak voltak a VW Golffal. Aki ezt tudta, az potom pénzért megvette a Golfhoz is a Ladáét a gyári helyett - derül ki a próbaúton.
Ki vesz ma Ladát?
A váltót határozottan kell kezelni, a kormányt épp ellenkezőleg: a szervóval nagyon könnyen jár, csak az egyenesfutás bizonytalan kicsit. Felpörgetve erősen mosdatlan a motorhang, hiába a szigetelés a motorházfedélen, utazótempónál viszont a Kalina elcsendesedik. 110-nél teljes nyugalomban diskurálhattunk Darázsi Bélával, az importőr műszaki vezetőjével arról, hogy ki vesz ma Ladát újonnan.
Idős emberek gyakran a Zsiguliban töltött legszebb éveik utáni nosztalgiából választják. Mások bíznak a strapabírásában és van, aki egyszerűen megnézi az alkatrészárakat, a szervizek rezsióradíját, aztán oszt-szoroz és kijön neki, hogy a 1118 olcsóbb, mint a nyugati autók. Kár, hogy ez az alapárban nem köszön vissza. Minimum a Dacia Logan alá kellene menni vele, légkondi és ABS nélkül 2 490 000 forint még akkor is sok, ha a kocsi a régi Ladáknál fényévekkel közelebb van a mai autókhoz. Örülni így is van minek: a Lada már majdnem nyugati autókat is tud gyártani.
|