A két ikerlámpás
2103
A gyár másik alapmodellje a Fiat Special sportos modellek mintájára készült. Talán ezt a típust lehet a VAZ gyár csúcsmodelljének nevezni. Gyorsabb és komfortosabb mint a 2101. Olyan kiváló autónak sikerült, hogy az a megtiszteltetés érte az első milliomodik autóként ünnepelték. Mi lehet a titka? Nézzünk csak ki az utakra! A különféle GT GSI modelleket imádják a vásárlók. Az ezerötös ilyen sportos autó volt szinte mindenkinek elérhető. Az olimpiai bajnokok győzelmük után ilyen autót kaptak ajándékba az államtól, melyet aztán soron kivül vehettek át Merkur telepen. A motor a 2103, 1500 köbcentiméteres hosszúlöketű mivel a tervezők nem a szokásos furatátmérő növelésének utján jártak, hanem hosszában megtoldották a blokkot és új főtengelyt alkalmaztak. Az eredmény tizenöt lóerő többlet és parádés nyomatéki tulajdonságok. Nem feledkeztek meg a biztonságról sem, a fékrendszer vákumos rásegítővel és önbeálló hátsó betétekkel rendelkezik, a keréktárcsákra pedig radiál abroncsok kerültek. Sikerült az utastéri zajt is pótlólag beépített szigeteléssel csökkenteni. Egyedüli ami nem vívta ki autós közvélemény tetszését kicsit talán sok diszléc került a karosszériára.
2106
A VAZ autógyár strapabíró modelljei közül joggal kiemelkedik a 2106-os modell. Az első "hatos" 1976-ban gördült le a gyártószalagról. 20 év alatt a 2106-os átszelte a világ összes autóútját. Azóta újabb és újabb modellek jelentek meg az utakon, de a 2106 még mindig állja a sarat, sajátos helyet foglal köztük megtartva ezzel a régi rajongóit. Az új 2110-es modell folyamatosan taszítja le a gyártószalagról a régi ismerőst, mindez szomorú és nosztalgikus érzést vetít a "hatos" sorsára. De még mindig van lehetőség, hogy ön is a tulajdonosává váljon, bár ez az ön utolsó esélye.
Tehát a 2106-os egy biztonságos, elég gyors és megbízható társ. Mindent a megszokott módon találjuk benne: jellegzetes VAZ féle dizájn, tágas és könnyen megközelíthető, szövettel bevont utastér, megbízhatóan védő biztonsági öv, kissé puritán, de megfelelően informáló műszerfal együttes. Extraként beépíthetőek az első elektromos ablakemelők. Mindez elég annak, aki az autóját egyszerűen "használja", és nem a Forma 1 pilótájának érzi magát az utakon.
A cél ezzel a modellel az, hogy a 2103-hoz képest tovább javítsák az autó komfortját, megbízhatóságát, biztonságát és csökkentsék a károsanyagkibocsátást. A karosszériát a 2103-tol még tovább finomították. Ennek a modellnek a motorja ezerhatos a 21011 dugattyúinak és a 2103 főtengelyének felhasználásával készült. Itt alkalmazták elsőként a beépített elakadásjelzőt. Mikor az autó megkapta a 2103-as 1500-ös motorját a hátsókerékhajtású család legnépszerűbb tagját kezdték gyártani VAZ 21061 tipusszámmal. Az autó olyannyira kedvelt a vásárlók között, hogy a mai napig is gyártják, igaz exportra már nem kerül mivel a motor károsanyagkibocsátási képessége már nem felel meg a szigorú európai környezetvédelmi előírásoknak. |