2101: A körlámpás
"A VAZ-2101 típusú személygépkocsi ötszemélyes, kényelmes, gyors, kis hengerűrtartalmű gépkocsi, mely a járműkerekektől feltört földutakat kivéve bármilyen úton üzemeltethető. A gépkocsi +50 °C-tól -40 °C-ig terjedő környezeti hőmérsékleten üzemeltethető. A motor korszerű felépítése és a jó minőségű kenőanyagok alkalmazása -25 °C-ig biztosítja a megbízható indítást előmelegítő eszközök nélkül. A kétkörös fékrendszer és a hátsó fékek rendszerébe beépített nyomásszabályozó, mely meggátolja a gépkocsi kifarolását fékezéskor, megfelel a korszerű személygépkocsi szerkezetével szemben támasztott biztonsági követelményeknek."
A gyár első alapmodellje. 1970 április 19-én gördült le az első példány a gyártószalagokról. Akár találós kérdést is feltehetnénk miben különbözik a Fiat 124-es autótól. Az egyik főegység melyet korszerűsítettek a motor. Régi ismerősünk az 1200-es kategóriában a Zsiguli 2101-es motor. Ne tessék mosolyogni ez a motor a hetvenes évek elején korszerűnek számított. A vezérműtengely láncos meghajtását pedig most ismét viszontláthatjuk, mint a Suzuki mint akár az Opel motorjában. Az 1200-as Zsiguli motor a kor divatjának megfelelően rővidlőketű, jól forgó konstrukció. A rövid löketet azért tartották akkoriban előnyősnek mert igy a motor szerkezeti magassága nem túlzottan nagy, ezért szilárd szerkezetűre építhető, a rövid dugattyúút miatt a dugattyú közepes sebessége is kicsi lesz ami hosszú élettartamot jelentett. Ilyen konstrukciós megoldásnál a henger átmérője nagy ami nagy átmérőjű szelepek beépítését teszi lehetővé igy jobb a henger töltési hatásfoka növelhető az effektív középnyomás. Vannak hátrányai is ennek a megoldásnak: nagy dugattyú és csapágyerők, magas kompresszióviszony esetén kedvezőtlen égéstérforma, ami rosszabb égést és nagyobb termikus falveszteséget jelent.
|