2121: A Niva
Az 1977-es esztendő szenzációja a Niva terepjáró. Ritkaság ebben a gépkocsiosztályban az önhordó karosszéria alkalmazása. Az elsőhid állandó hajtása és a terepváltó áttétele lehetővé teszi akár 58%-os emelkedő leküzdését. Mi sem bizonyítja jobban az autó kiváló terepjáró tulajdonságait, hogy mai napig is nagy számban importálják nem csak Magyarországra hanem a Nyugat-Európai piacra is. A további fejlesztést két úton indították: a 2123 ötajtós teljesen áttervezett karosszériával és Tarzan néven a Samara karosszériájának és a Niva padlólemezének és fődarabjainak házasításával. Elég jól sikerült tanulmány, beleillik a mostanság divatos trendbe mely szerint a terepjáró autó is lehet elegáns megjelenésű.
2110:Az új
A jelenleg is kapható típusnak érdekes az előtörténete. Talán az utolsó autó melyet pártutasitásra fejlesztettek ki és kezdtek el gyártani. 1986-ban az SZKP főtitkára Mihail Gorbacsov a VAZ gyár munkásaihoz, mérnökeihez és konstruktőreihez felhívással fordult, hogy az autós divatnak és a legjobb vezető márkáknak teremtsenek konkurenciát. Kérését csak megerősítette a Szovjetunió Minisztertanácsának határozata, úgyhogy nem volt mit tenni a tervezők gőz erővel nekiláttak a soron következő pártkongresszusig valamit fel tudjanak mutatni. A "Tizes" modellel kicsit mostohán járt el a sors. Nem elég, hogy még egy rendes nevet sem kapott mint elődei: Zsiguli, Lada, Nova és Samara ráadásul a gyártó ország a Szovjetunió is megszűnt létezni. A nyolcvanas évek végén elkészült terveket és működő maketteket Togliattiban egy időre belepte a por. Kár mert csak most láthatjuk, a gyáriak az adminisztratív utasítás ellenére jó munkát végeztek. A karosszéria tíz évvel megrajzolása után is megállja a helyét alakja olyan kedvező légellenállással(Cw0.30) rendelkezik, hogy jó néhány konkurens gyártó csak álmodni tudna ilyenről. Az autó egyébként a VAZ 2101-hez hasonlóan egy modellcsalád első tagja.
|