Ladaőrület
Ladaőrület
Menü
 
Típusok
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatások száma
Indulás: 2005-12-18
 
Cikkek
Cikkek : Szocialista nagyteszt: Lada, Trabant, Zastava

Szocialista nagyteszt: Lada, Trabant, Zastava

vezess.hu  2007.05.01. 10:55

Az NDK, a Szovjetunió és akkori formájában Jugoszlávia is a süllyesztőben végezte a munkaversenyekkel és a katonai parádékkal együtt. De a Lada, a Trabant és a Zastava túlélték az államokat.

Megérdemelten élték túl a szocializmust Megérdemelten élték túl a szocializmustA Lada 22, a Trabant 33, a Yugo 17 éves A Lada 22, a Trabant 33, a Yugo 17 évesAmióta ritka, szép állapotban már nem utálják a Trabit Amióta ritka, szép állapotban már nem utálják a Trabit Kapcsolódó cikkek: Különleges Ikarus kabrió Trabant, Wartburg: mi lesz veletek? Ladában, hátsó ülésen Kiégett Skodák, megmentett Volgák Nekünk busz, nekik hajó A volt keleti blokkban, tehát a KGST (Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa) országaiban szigorú munkamegosztás érvényesült. Az Ikarusból látni, hogy nekünk a buszgyártás jutott, ezért itthon összeszerelt személyautóról nem is álmodhattunk a rendszerváltásig. Az egykori NDK-nak a hajógyártást osztotta le a Sztálin vezetésével alakult szervezet, de a Német Demokratikus Köztársaság alattvalói nem nyugodtak és hazai autóipart akartak. Mivel az acél a hajóépítéshez kellett, a "didergők" (értik, DDR) kénytelenek voltak beérni a Duroplast műanyag karosszériával. A kétütemű, kéthengeres kiskocsi lett a Trabant. Családban maradt Ezt az Universalnak hívott Trabant 601 kombit 1974-ben vette át újonnan a mostani tulajdonos édesapja. Sosem gyepálták, ma sincs több benne 140 000 kilométernél. A hibátlan állapothoz illik az utastér eredeti Trabant-szaga. A keletnémet vegyipar egyik csodája, hogy ez 33 év alatt sem tűnt el. Most harmadszor vezetek Trabantot, ezért tartok a kilincsváltótól. Pedig ez az egész autó legprecízebb és legkényelmesebb darabja. Gyorsan, pontosan, finoman kezelhető és nem is bonyolult. Legmélyebbre a rükverchez kell nyomni a kart, fölötte egy-egy síkban van az első kettő fokozat és a 3-4. sebesség. A gázpedált valamilyen okból az utas elé tették, de így legalább a jobb láb nincs annyira összenyomorítva, mint a bal, mert az ülést alig lehet hátratolni. De az alap Kis Polskikkal szemben legalább a támla dönthető. Trabant nem előzhet A primitívebb sofőröknél régebben alapelv volt, hogy trabantos nem előzhet, ha mégis sikerül neki, akkor az első adandó alkalommal elé kell vágni. Aki Trabantba ült, annak sokszor leszorítás, megaláztatás jutott osztályrészéül az erősebb autók részéről, pedig a 26 lóerős Trabi a kétütemű motorral vehemensen gyorsul, legalábbis 60-70-ig. A nagy utálkozás a tulajdonos tapasztalatai szerint 3-4 éve ment át érdeklődésbe és elismerésbe. Amióta a keleti autóállomány ennyire megritkult, egyre többen meséltetik a patinás autóról a benzinkutakon. A tankolás a keverék kiveszése óta kész rituálé. Először is meg kell saccolni, lány liter megy majd a tartályba, ami a rovátkolt mérőléccel nem is olyan könnyű. A várt mennyiséghez az 1:33-as olaj-benzin-arányt minél jobban eltalálva előre olajat kell betölteni, majd a frissen rátöltött olajra jöhet végül a nafta és ebből lesz így a keverék. Trükkök és tuti tippek A motor beindítása és leállítása is sajátos folyamat. Indításkor még a tapasztalt trabantosok is jó, ha megkérdik a kocsi gazdáját, mennyi szívatóval-gázzal próbálkozzanak, mert a legtöbb Trabinak megvan a titka. A leállítás sem olyan egyszerű, hogy lelépünk a gázról és kivesszük a kulcsot. Ha csak sokára megyünk vele újra, akkor érdemes jól felpörgetni a motort kiszállás előtt, amitől másnap könnyebben indul. Ha viszont eszünkbe jut, hogy el kéne még ugorni valahová, akkor megküzdhetünk az indítással a benzintől tocsogó hengerekkel. Fiat, jugoszláv módra Jugoszlávia a szocialista blokkon belül mindig kicsit más volt. Felőlünk nézve akkoriban szabadabb országnak tűnt, és persze gazdagabbnak, a vasfüggönyön túl nyugatnémet márkában kereső vendégmunkásoknak köszönhetően. Lényegesen gyakrabban láttunk YU-országjelzéssel nyugati autót, mint H-betűvel. De a Zastava 55 GL sem tipikus keleti autó. Modernebb és finomabb a farmotoros Skodáknál, trampli Wartburgoknál, és amit nehéz beismernem: kényelmesebb és élénkebb a hátsókerekes Ladáknál. Keletről, kulturáltan Nálunk a Zastava egyet jelent a Fiat 128 licencmodelljével, pedig Kragujevacban sem csak egyféle kocsi készült. A jugók az egy generációval fiatalabb Fiat-modell licencét vették meg a szovjeteknél, eredetileg a Fiat 128 követte a Ladák alapját adó Fiat 124-est. A Samara megjelenése előtt ez lehetett a legkulturáltabb keleti tömegautó. A Trabival és a Ladával ellentétben itt jó az üléshelyzet, könnyen jár a kormány, egyedül a váltásokra kell figyelni az elején. A hosszú kar itt már nem közvetlenül a váltóba megy bele, mint a Ladáé, de ennyire azért nem kellene pontatlannak lennie. A konyhásnéni kavart így a menzán a porcukrozott túrós csuszában. Majdnem családi Az 55 lóerős motor a régi jó Fiat-korszakot hozza. Nem fogyaszt sokat, kaparós, de nem erőszakos a hangja és tele van élettel. Jól veszi a gázt, a rövid váltófokozatokkal némi vadulásra is jó, legalábbis érzésre. Hol képes ilyesmire egy mai kisautó 1,1 literes motorral? Ráadásul az időközben Yugo Zastava 55 Skala névre szert tevő autó egyáltalán nem apró, majdnem családi méretű. Az olasz eredetihez képest legfontosabb változtatás a szélvédővel együtt felnyíló csomagtérajtó és a bővíthető csomagtér, aminek a karosszériamerevség látta kárát. Tele tank, 9500-ból Keleti autóval a benzinkútra beállni sem nagy érvágás. Gyári védelem híján kulcsos tanksapkára vagy a betöltőnyílás zárható fedelére költött az ember, ami plusz egy kulcsot jelent az ajtók és a gyújtáskulcs mellé. A Yugo benzinmutatója kicsivel fél fölött áll, de már 9 liter után majdnem telit mutat. Ha üres tank, 9500 forintból tele lehet tölteni, de a cechnél is megbízhatóbban jelzi a teli tankot a benzinszag, minden éles kanyar után. Lada és Porsche A Lada 1200-ban azt érzem, hogy hazaérkeztem. Hét éve nem ültem Zsiguliban, de elsőre jó felé fordítom a kis kulcsot az ajtóban és önkéntelenül is ballal dugom be a slusszkulcsot. Ezt nem lehet elfelejteni. A Porsche mellett a Ladák gyújtáskapcsolója is balra van a kormánytól, ami nem azért jó, mert különleges, hanem mert indítózás közben jobbal játszhatunk a szívatóval. Tajgai életerő A fehér Ladán nincs vizsga tavaly nyár óta, bő egy éve nem is ment, ezért a fotózás előtt vontatókötelet is intézünk hozzá. Amire aztán semmi szükség, mert kis szívató, gyors köszörülés az önindítóval és a motor beugrik. Örül, hogy életre kelt, finoman duruzsol, mintha tegnap járt volna utoljára. Boldogan ülök ismét egy 1200-esben. Minden korhű, az üléshuzattól az apró gyárit fedő panorámatükörig. Megereszkedett gumipántjai ferdén tartják, a Bartók Béla-úti macskakő biztosan lerázná a helyéről. A benzinmutató is kileng kanyarokban, ahogy kell. Használtan drágább az újnál Az államszocialista diktatúrában a Merkur volt a járműelosztás központi szerve, a hiánygazdaságban nem lehetett csak úgy bemenni és megvenni egy autót. A Ladákra több évet kellett várni, a torz helyzetben egy három éves autót el lehetett pattintani az új áráért. Az csinálta jól, akinek folyamatosan futott a befizetése Zsigulira, így az új átvételekor jó pénzért megválhatott a régitől és "csak" az áremeléseket állta pluszban. Ez a Ladákkal olajozottan működött, de szépséghibás Daciát mindenféle visszaigazolás terhére gyorsan át lehetett venni. Két kanál vadas között erre mondta olvasószerkesztőnk, hogy a Merkurnál sok mindenre be lehetett fizetni, de a Lada volt köztük az egyetlen autó.

 
Time
 
Cikkek
 
Linkek
 
Naptár
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szavazás
Frissítés
Miről legyen fent még több kép, infó, adat, stb?

2101 és alfajai
2103
2105
2106
2107
Samarák
Niva
Különleges vagy új Ladák
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Háttérzene
 

Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!