Cikkek : Egy cikk a 05-ről 1980-ból |
Egy cikk a 05-ről 1980-ból
2006.09.15. 22:18
Így írtak 24 évvel ezelőtt a 2105-ösről...
Így írtak 24 évvel ezelőtt a 2105-ösről... "...Az ismert előnyös módosítások alapján végül is várható, hogy a VAZ 2105-ös, valamint annak tervezett kombi és luxus változatai tovább öregbítik a népszerű Ladák hírnevét..."
A VOLGAI AUTÓGYÁR néhány eddig ismert változtatás után (1500-as karosszériában 1300 köbcentis motor, illetve az 1600-as felépítményben 1500-as erőforrás), most egy valóban új típust fejlesztett ki. Ez az új Lada a VAZ 2105 jelzést viseli és az eddigi 1300-as modellt hivatott felváltani.
A 2105-ös külsőleg ugyan alapvetően nem különbözik elődjétől, mégis modernebb vonalvezetésű kocsivá alakult át. A tervezők ezt a hatást szerencsés kézzel végzett apróbb módosításokkal érték el: szögletesebb orr- és hátsórész-kialakítás, vastag, gumibetétes biztonsági ütközők, új hűtőrács, nagyméretű szögletes fényszóró- és hátsó lámpablokk.
Emelik a külső hatást az új formájú keréktárcsák is. Szembetűnő az „elefántfül” és a díszlécek elhagyása, valamint a belülről állítható visszapillantó tükör, amely mattfekete, csakúgy mint az ablakkeret, az ablaktörlő kar és lapát, és a külső kilincsek. Ez utóbbiak érdekessége, hogy a zárakat a kilincsektől elkülönítve helyezik el.
A jármű külméreteiben néhány centiméter eltéréssel megegyezik az 1200 és 1300-as típusokkal, a szögletesebb karosszéria nyújtott, könnyedébb külsőt kölcsönöz a kocsinak, bár az elődjénél 40 kg-mal súlyosabb „egyéniség”.
A felsorol módosítások közül talán leglényegesebb a szögletes fényszóróblokk, mely egyesíti magában az összes mellső fényjelző berendezést és halogénizzókat rejt. Ilyen formában ezt először alkalmazták szovjet személygépkocsin. A 2105-ösök egy részénél – ugyancsak eredtei újításként – elektromos működtetésű fényszórótörlőt alkalmaznak. A hátsó lámpablokk nyomtatott áramkörű, jól áttekinthető.
A hasonlatossággal ellentétben, elődjéhez képest teljesen új a 2105-ös belső „arculata”. Feltűnő az ajtók újszerű belső borítása: a könyöktámasszal egybepréselt műanyag, amelynek színe megegyezik a belső kárpitozással. Az első ülések kagylósítottak, kényelmességüket és a biztonságot tovább növelik a kivehető és állítható, masszív fejtámaszok. Az új Ladák egy részét automata biztonsági övvel látják el. Balesetbiztonsági és esztétikai szempontból is kedvező az új formájú, párnázott kormánykerék.
Legszembetűnőbb talán az utastérben az előnyére megújhodott műszerfal: jól áttekinthető, könnyed vonalvezetésű, a műszereket tükrözésmentes üveg fedi. A műszerek közül egyik a sebességmérőt, a kilométerszámlálót foglalja magába, a másik pedig a hűtővíz hőfokát, az üzemanyagszintet és olajnyomást regisztráló kombinált műszer. Ezeken kívül egy voltmérő és egy ellenőrző lámpablokk segíti a gépkocsi üzemének ellenőrzését. A lámpablokk négy szekcióból áll, ezekből egy tartalék (tetszés szerint beköthető), a többi pedig a hátsó ködlámpák bekapcsolását, a kézifék helyzetét, illetve a fékrásegítő hatékonyságát jelzi. Újdonság még a műszerfalon a vészvillogó külön kapcsológombja. (A 2105-ös típus műszereiről, a vezérmű meghajtásáról a kocsi több nézetéről az AM Magazin idei nyári kiadványában már közöltünk rajzokat.)
Az „elefántfül” elhagyása a fűtő-szellőző rendszer módosítását tette szükségessé. A tökéletes légáramlást mind a hideg, mind a meleg levegő esetén négy csatorna biztosítja. A műszerfal feletti két rácsos nyílás a szélvédőre irányul, míg a másik két szabályozható nyílás a korábbi típusokkal ellentétben nem középen, hanem kétoldalt van elhelyezve. A fűtő-szellőző rendszer szabályozására szolgáló három kapcsolót a műszerfalon találjuk, csakúgy, mint a hátsó ablak fűtését (!) működtető gombot.
Természetesen nemcsak a karosszérián, hanem a jármű gépészeti egységeinél is tapasztalhatók előnyös változások. Mintegy harmadára csökkent a kormányzáshoz szükséges erőkifejtés annak következtében, hogy a kormányműben a tűgörgős csapágyazást golyóscsapágy váltotta fel. Előnyére változott a fékrendszer is: vákuumos fékrásegítőt alkalmaztak, új típusú a hátsó fékek betétje és automatikus az utánállítás.
A motorháztető is több újdonságot rejt. Az összes relé és olvadó biztosíték egy közös blokkot képez, melyet átlátszó műanyag fedél vég. Az ellenőrzést és cserét ez a megoldás lényegesen leegyszerűsíti, a tájékozódást pedig a fedélen feltüntetett szimbolikus jelek könnyítik. Feltűnő még a motorházban a mostaninál lényegesen nagyobb ablakmosótartály.
A VAZ 2105-ös motorja 1300 köbcentiméteres, és néhány paramétert leszámítva megfelel a Lada 1300-as motorjának. Újdonság a fogazott ékszíj alkalmazása, ezenkívül, egyéb apróbb változatokat (például módosított, jobban szigetelő szelepházfedél, más elhelyezésű és más megoldású olajszűrő) leszámítva, a két motor között külső eltérés nem fedezhető fel.
A 2105-ös lényeges újdonsága az átalakított üzemanyag-ellátó rendszer. Az új típusú („Ozon”) karburátornál a második torok pillangószelepe pneumatikus működtetésű, és az üresjárat takarékberendezése a forgattyústengely fordulatszámának függvényében elektronikus szabályozású. A gyújtásrendszer újdonsága a vákuumkorrektoros gyújtáselosztó, és az új típusú generátor. Az új karburátor, a fogazott ékszíj és a hőszabályozós légszűrő alkalmazása jóval „csendesebbé” tette a motort, lényegesen csökkent a károsanyag-kibocsátás mértéke (CO-tartalom 4,5 százalékról 2 százalékra).
Menetdinamikai szempontból két előnyös módosítás: új típusú sebességváltó és radiál gumiabroncsok.
Az ismert előnyös módosítások alapján végül is várható, hogy a VAZ 2105-ös, valamint annak tervezett kombi és luxus változatai tovább öregbítik a népszerű Ladák hírnevét.
A VAZ 2105-ös főbb műszaki adatai:
Férőhely: 5
Terhelhetőség: 400 kg
Önsúly: 995 kg
Fő méretek:
Hossz: 4130 mm
Szélesség: 1620 mm
Magasság: 1444 mm
Tengelytáv: 2424 mm
Nyomtáv Elől: 1365 mm
Hátul: 1321 mm
Legkisebb fordulási sugár (a mellső kerék nyomvonalának tengelyén mérve) 5,6 mm
Legnagyobb sebesség: 145 km/h
Gyorsulási idő 100 km/h-ig: 17 sec
Belső zajszint: 79 dB
Külső zajszint: 80 dB
Üzemanyag-fogyasztás ENSZ EGB szerint:
90 km/h sebességnél: 7,3 l/100 km
120 km/h sebességnél: 10,2 l/100 km
városi forgalomban: 10,2 l/100 km
Motor:
Lökettérfogat: 1294 cm3
Sűrítési viszony: 8,5:1
Névleges teljesítmény (5600 ford/min): 50,7 kW (69 LE)
Sebességváltó áttételek:
I.fokozat: 3,667:1
II.fokozat: 2,1:1
III.fokozat: 1,361:1
IV.fokozat: 3,526:1
Hátramenet: 3,526:1
Ezzel minden eddig ismert fontosabb tudnivalót leírtam, és remélem, hamarosan közelebbről, a mi útjainkon is láthatjuk az új 2105-ös Lada típusokat.
|