Cikkek : Egy cikk a 07-ről 1981-ből |
Egy cikk a 07-ről 1981-ből
Autó-Motor 2006.09.15. 17:30
A gyár nyolcadik modellje (VAZ 2107)
Egy évvel ezelőtt számolt be az első elkészült 2105-ről a Za Ruljom szovjet autóslap. Ma már az utakon találkozhatunk velük és látványuk tovább gazdagította a közlekedés színes képét. Milyen a 2107-es?
Mivel, és miben jobb az eddig készített Ladáknál? Az új kocsi a második alapkivitel az új VAZ családban. Ez már az �ötödiktől� (értsd az 1500 cm3-től), külső megjelenési formájában is különbözik.
Csokorba gyűjtve az összes újdonságot, említésre méltó, hogy új a: - motorháztető - mellső homloklemez és kiképzése - hátsó fék- és helyzetjelző lámpák - első, hátsó lökhárító - ragasztott díszléc a kocsi oldalán.
Újdonság a korábbi kivitelekhez képest a megváltozott, az előzőektől eltérő külső megjelenése is.
A hűtőmaszk jó együttes hatású a megváltozott motorháztetővel és a lökhárítóval; a téglalap alakú fényszórókkal amelyekben halogénizzók találhatók. A kocsi nemcsak az első, de hátsó részével is jelzi, hogy a megszokottól eltérő kivitelű.
Hátul új kialakítású a lökhárító, amely a sárvédők külső részére is ráhajlik. A lökhárító fémkerete hozzáillő gumiszegélyt kapott, amely ragasztott, és így az alatta lévő fémet jól védi a rozsdásodástól.
Az első ajtók olyanok, mint a VAZ 2105-öséi, vagyis nincsenek elfordítható, kinyitható kisméretű szellőzőablakok.
Újdonság, hogy a kocsik egy része elektromos fényszórótisztító és �mosó berendezéssel készül.
Az autó motorja a 2103-as 1458 cm3 erőforrása lesz, új rendszerű �ózon�-porlasztóval szerelve, amely gazdaságos üzemmódot eredményez.
Az utastérbe áramló levegő megszűrve kerül be, és a fűtés tetszés szerinti hőmérsékletűre szabályozható.
A 2107-est gazdaságos üzemmódra is felkészítették. Városi forgalomban például 10,6 litert fogyaszt, ugyanakkor jobb dinamikájú kocsi, mint a VAZ 2103, sőt, a VAZ 2106-osnál is.
Az összes elektromos jelfogókat és szabályozókat a biztosítékokkal együtt egy közös, a szerelvényfal alatt lévő szekrénybe helyezték el, hasonló megoldással, mint az 1500-asnál. A gyakorlat bizonyította, hogy ilyen együttes szerelvényelhelyezés kényelmes a kocsi karbantartása szempontjából.
A legfeltűnőbb a kocsi új belső kiképzése. Teljesen átalakítottak mindent. Az üléseket, és azok huzatai, a fűtés- és szellőztetési rendszert és a jármű műszerfalát. Igen eredeti megoldású az új � kemény alapra készített � félpuha tapintású (habosított poliuretán bevonatú) kormánykerék. Ez valószínűleg minden vezetőnek tetszeni fog. A kocsi padlóját bolyhosított szőnyeg takarja. Az ülések huzata velúrra emlékeztető bevonatú lett. Az ülések magas háttal készültek, hasonlóak a repülőgépülésekhez, és igen figyelemreméltó, hogy fejtámlájuk minden irányban állítható.
Korszerű műszerezettség
A kocsi műszerfala esztétikailag és technikailag minden igényt kielégít. Itt minden új. A műszerek és azok formája, az ellenőrzésre szolgáló műszerek és lámpák, a belső térelrendezés; a kapcsolók, a sebességváltókar, a kardánbox és a rádiókészülék.
A VAZ 2107 tulajdonosai � a VAZ-oknál először � négyfokozatú kapcsolóval a jármű mindenkori terhelésének megfelelő fényszóró-fénymagasságot állíthatnak be.
A kormánytól jobbra találjuk az elakadásjelző működtetésére szolgáló kapcsolót, amely szaggatottan működteti az irányjelzőket, továbbkapcsolása esetén a kürtöt is.
Egy piros ellenőrző lámpa a behúzott kézifékre figyelmezteti a vezetőt, de jelez akkor is, ha a fékbetétek kopása az elfogadhatónál vékonyabb lett.
A főfékhenger folyadékszintjét külön műszer figyeli, és ha a kívánatosnál alacsonyabb, akkor vibráló fény gyullad ki. Teljesen új a fűtési és szellőztetési rendszer. A szélvédőre a hideg, vagy a meleg levegőt � szabályozhatóan � két hosszanti ablak alatti befúvónyíláson keresztül lehet juttatni.
A szerelvényfal jobb és bal oldalán egy-egy befúvónyílást találunk. A beáramló levegő az utastérbe vagy szükség szerint az oldalablakokra irányítható.
A karosszéria kiképzése, a belső elrendezés mind a kocsivezető, mind az utasai részére kényelmes ki- és beszállást tesz lehetővé.
Műszaki adatok
Motor:
Négyhengeres, soros motor. Lökettérfogata: 1458 cm3. Legnagyobb teljesítménye 56,6 kW (77 LE) 5600 ford/percnél. Legnagyobb nyomaték: 105,8 N.m (10,8 mkg) 3400 ford/percnél. A benzin oktánszáma 93. Függőszelepes elrendezésű, felül elhelyezett lánchajtású vezérműtengellyel. Vízhűtéses, zárt rendszerrel, szivattyúval, önműködően bekapcsolódó elektromos hűtőventillátorral. Porlasztója kétkamrás, esőáramlású. Előgyújtás 8,5 fokos.
Erőátvitel:
Orrmotor, hátsókerékhajtás, száraz tengelykapcsoló, hidraulikus rásegítővel. Négyfokozatú sebességváltó, valamennyi fokozat szinkronizálva. A sebességváltó áttételi viszonyszámai: I. 3,67:1, II. 2,1:1, III. 1,36:1, IV. 1:1. Hátrameneti fokozat: 3,58:1.
Alváz- és kerékfelfüggesztés:
Önhordó karosszéria, elől függetlenül kerékfelfüggesztés, trapézháromszög keresztlengőkarokkal, teleszkópos lengéscsillapítókkal, keresztstabilizátorral. Hátul merev tengely, hosszirányú vezetőkarokkal, és csavarrugóval. A gumiköpenyek mérete 175/70 SR 13. Kormányszerkezet globoidcsigás áttétele 16,4:1. A fékberendezés kétkörös, hidraulikus, önműködő hézagállítóval, szervóberendezéssel. A mellső kerekekre tárcsafék, a hátsókra dobfék hat. A kézifék mechanikus, hátsókerékre ható.
Méretek:
Teljes hosszúsága: 4145 mm Teljes szélessége: 1680 mm Terhelés nélküli magassága 1380 mm Teljes gördülősúlya 1030 kg Terhelhetőség 400 kg Fordulási sugara 5,9 m
Menetteljesítményei:
Maximális haladási sebessége 150 km/óra Félterheléssel (kocsivezető + 1 fő) 152 km/óra Gyorsulása 100 km/óra sebességre 15 másodperc Üzemanyag-fogyasztása 90 km/óra sebességnél 7,9 liter/100 km Üzemanyag-fogyasztása 120 km/óra sebességnél 10,5 liter/100 km Városi forgalomban 10,6 liter/100 km Szállítható személyek száma 5 Vontathat pótkocsit, fékberendezéssel 600 kg-ig, fékberendezés nélkül pedig 300 kg-ig.
|