Ladaőrület
Ladaőrület
Menü
 
Típusok
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatások száma
Indulás: 2005-12-18
 
Ladatöri

A Lada márka megszületése politikai döntés eredménye, hiszen a Szovjetunió méltó ellenfele akart lenni az Egyesült Államoknak, méghozzá minden tekintetben. Amerika hatvanas években rohamos gazdasági fejlődésen ment keresztül, aminek az volt az eredménye, hogy mindenki mindenhová autóval járt, és a legnagyobb gond az volt, hogy milyen színű legyen a következő kocsi. Ezzel szemben a Szovjetunióban az se tudott autót venni, akinek tényleg szüksége lett volna rá, hiszen ekkor a kontinensnyi területű országban 1000 főre mindössze 5 autó jutott. Ezek ráadásul a második világháború után kárpótlásként a Szovjetunióba szállított autógyárak termékei voltak, melyek ekkorra már kezdtek elavulttá válni.

Valami új kellett, amit nagy sorozatban lehet gyártani, olcsó és strapabíró. A bal oldali kormánnyal rendelkező Olaszországban, egészen pontosan a Fiat autógyár környékén néztek szét a szovjet vezetők. Az 1966-ban meghozott döntés értelmében a Fiat 124-es típust akarták átvenni, amin nincs mit csodálkozni, hiszen az 1965-ös Év Autójáról beszélünk. A Fiat egyébként meglehetősen jó üzletet csinált, hiszen nem csak autót, egész gyárat adott el. Egy esetleges nyugati inváziótól tartva a szovjet vezetés a gyár helyét a Volga folyó partján jelölte ki, a semmiből kinőtt várost pedig egy olasz kommunista vezetőről, Togliattiról nevezték el.

A tervek az ország méretéhez hasonlóan nagyvonalúak voltak, a cél évi 660 000 Fiat-klón előállítása volt. A döntés meghozásától a gyártás beindulásáig eltelt egy kis idő, az első autók 1970-ben gördültek le a szerelőszalagokról, miközben még javában folyt a gyár építése. A Lada - egészen pontosan a Zsiguli, hiszen hazájában ezen a néven forgalmazták az autót, a Lada felirat csak az exportra szánt példányokat díszítette - nem egyszerűen a Fiat 124-es átvételével készült, azt a szovjet utakhoz igazították. Az olasz eredetinek 12 centi a szabadmagassága, szemben az orosz változat 17 centijével - ez utóbbi kis túlzással terepjárót faragott az autóból.

A Fiat motorja szintén 1,2 literes volt, de ohv, azaz alul vezérelt, felül szelepelt konstrukció volt, szemben a Zsigával, mely felülfekvő vezérműtengellyel rendelkezett. Ez még nem lett volna rossz, de az orosz ipari gépezet egészen egyszerűen nem volt képes az olasszal megegyező minőségű blokkot gyártani, így hát kicsit több anyagot használtak fel a motorhoz. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a Fiat 124 900 kg-os, a 2101-es pedig 945 kilogrammot nyom, a túlsúly jelentős része az első tengelyterhelést növeli. Ez, és a nagyobb szabadmagasság az Év Autójának teljesen új menettulajdonságokat kölcsönöztek.

De a szovjet mérnökök ennyivel még nem elégedtek meg, az olcsóságra törekedésnek esett áldozatául a Fiat 124 négy tárcsaféke, hátul dobokat alkalmaztak. Ez már csak azért is ésszerű volt, mert a Szovjetunióban nem létezett külön Zsiguli szervízhálózat, az új kocsinak pedig olyannak kellett lennie, amit egy, a tajga közepén élő szerelő egy csavarhúzó, egy fogó, egy kalapács és némi káromkodás segítségével bármikor meg tud javítani. Ennek az elvárásnak pedig tökéletesen eleget tett az autó, hiszen nem csak egyszerű szerkezete, de állandó, apró hibái is voltak. Ma az ilyen autókat egyszerűen rossznak neveznénk, akkoriban azt mondták, törődést igényel.

A választék bővítése nem váratott sokat magára, alig két évvel a 2101 gyrtásának megkezdése után, 1972 nyarán bemutatták a 2102-t, a kombi Zsigulit. Ekkortájt még nem léteztek lifestyle kombik, a nagy rakterű változatok bizonyos – el nem hanyagolható – mértékben a mai kis áruszállítókat helyettesítették, ennek megfelelően a hangsúly a nagy csomagtartón illetve a teherbíráson volt. Ennek megfelelően a nagyobb tömeg mozgatásához jobban illő, rövidebb áttételt kapott ez a változat, mellyel együtt nagyobb kerekek is jártak. A kombi után kis késéssel, 72 év végén mutatták be az előkelő változatot, melyet már a kolhozelnökök is méltó járműnek tarthattak.

Az 1200-es tucat autóval szemben a 2103-as 1451 cm3-es motorja fölényes menetteljesítményeket tett lehetővé, az autó különlegességét átdolgozott karosszériája is jól jelezte. A hűtőrácson belül oldalanként két-két kerek fényszóró volt, és a karosszéria minden kis szegletét krómcsík díszítette. Az autó 1977-től kombi változatban is kapható volt. Ezt követően a 21011-es megjelenése volt a soron következő újdonság, 1974 nyarán. Az átdolgozott 2101-es nagyobb, 1,3-as motort kapott, valamint az utastérben és a karosszéria külsején is sok apró dolgon finomítottak. A menetteljesítményeket érezhetően javította a 60-ról 68 lóerősre erősített négyhengeres.

Majd 75 végén bemutatkozott a Zsigák Zsigája, a 2106-os. Ennek 1,6 literes motorja már 154 km/h-s végsebesség elérését tette lehetővé, karosszériája a 2103-as módosított felépítménye volt. Az új motor jelzése érdekében a mérnökök némi műanyagot csempésztek az orrészre. A kerek első fényszórók nem a hűtőrács szerves részei voltak immár, fekete műanyag foglalatban helyezkedtek el. A 21061 jelzésű modell ennek a spórolós, mindössze 1,5-ös motorral szerelt változatát jelöli, mely igazi veteránnak számít.

Nem csak a kockásítást élte túl a nyolcvanas években, de még a nagy visszatéréssel is megpróbálkozott hazánkban. A Hungarolada a 90-es évek közepén megpróbálta újra forgalomba hozni a típust, de a megváltozott vásárlói igények miatt nem lett sikeres. A kegyelemdöfést a törvényi előírások megváltozása, magyarán az új autóknál kötelező katalizátor bevezetése volt, mellyel immár Oroszországon kívül végleg befejeződött a Zsigulik pályafutása.

 
Time
 
Cikkek
 
Linkek
 
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Szavazás
Frissítés
Miről legyen fent még több kép, infó, adat, stb?

2101 és alfajai
2103
2105
2106
2107
Samarák
Niva
Különleges vagy új Ladák
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Háttérzene
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal